قصر فرهاد
صفحات وبلاگ
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: فیض اله پیری - ۱۳٩٤/٤/٢٩

گفت و گو با سیروان منهوبی نوازنده عود و سرپرست گروه بامداد


فیض اله پیریمتولد دیار رودخانه الوند وسرزمین هنر و تاریخ است. از کودکی شیدای موسیقی و با خانواده ای بزرگ دمساز شد. از قصر شیرین تا مکتب کامکارها راه درازی بود، اما به لطف پشتکار و علاقه فراوان و البته حمایت خانواده اش ، جایگاهی در میان اهل هنر یافته است. عود را به هنرمندی می نوازد و با گروه اردشیر کامکار همکاری دارد و همزمان گروه بامداد را سرپرستی می کند که بیژن کامکار از خوانندگان آن است. سیروان برای هماهنگی برگزاری کنسرتی به سنندج آمد. به دیدارش رفتیم و در گفت وگویی از دیروز و امروز هنری این جوان هنرمند پرسیدیم و چگونگی همکاری با کامکارها و روزگاز موسیقی کرمانشاه را  به پرسش گذاشتیم که از نظر خوانندگان می گذرد.


ادامه مطلب ...
نویسنده: فیض اله پیری - ۱۳٩٤/٤/۱۱

گفت و گوی اختصاصی با حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی 

 دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی


فیض اله پیریحجت الاسلام والمسلمین علی یونسی در دولت تدبیر و امید »دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی« است؛ جایگاهی که این روزها به رابط مطالبات این حوزه با دولت شده است. از این زاویه، کسوت او بیشتر هویت »پرسشگر« را به خود می‌گیرد تا پاسخ دهند. با این حال او از پاسخ‌هایی که در زمینه مطالبات قومی و مذهبی از دولت گرفته و یا کارهایی که در دولت در حوزه اقوام در دست اجراست، فردی مطلع و صاحبنظر است. از طرفی عملا دولت تدبیر و امید را در میان اقلیت‌های قومی، مذهبی و دینی نمایندگی می‌کند و به عبارتی تنها مرجعی است که این روزها حرفهای تازه‌‌ای در این حوزه دارد. در سفر یک روزه یونسی به سنندج فرصتی کوتاه دست داد تا درخصوص بیانیه شماره 3 روحانی و تعهدات دولت او به اقوام و اجرای اصل 15 قانون اساسی و همینطور مذاکرات ایران و اپوزیسیون کردی گفت و گو کنیم.

* جناب آقای یونسی، اجازه بفرمایید از جایگاه حقوقی شما شروع کنم. دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی یعنی چه؟ چه هدفی را دنبال می‌کند و فلسفه تولد آن از کجا شکل گرفت؟

- آقای رییس جمهور به دلیل اهمیتی که برای مسئله اقوام ایرانی قائل اند، دست به این ابتکار زدند که هم اطلاعات درستی از مسئله داشته باشند و هم به نوعی نمایندگی در این بخش صورت گیرد؛ نمایندگی از طرف رییس جمهور در میان اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی. البته احساس اقلیت بودن، احساس خوبی نیست. همین احساس دو آسیب جدی دارد، یکی نگرانی از اینکه اکثریت به حقوق اقلیت دست درازی بکند، دوم اینکه اقلیت با این احساس ممکن است از مسیر و جاده اعتدال خارج شود. هر دو مسئله به نظرم آسیب جدی است. اینکه اکثریت به اقلیت چشم سوء داشته باشد و یا اقلیت به دلیل داشتن حس اقلیت بودن بخواهد عکس العملی نامناسب داشته باشد، هردو موضوع به نظرم نگران کننده و بد است. از همین جهت دولت باید همه راههای لازم را به کار بگیرد که احساس تبعیض، بی عدالتی و تحقیر و اینکه شهروند درجه یک و دو اکثریت و اقلیت بودن از بین برود. هدف این است که این حس از بین برود و همه مردم حس مشترک شهروند درجه یک را داشته باشند.

 

 

ادامه مطلب ...
نویسنده: فیض اله پیری - ۱۳٩٤/٤/۱۱

گفت و گو با امیر سنجابی نویسنده جوان کرمانشاهی

 فیض اله پیری:امیر سنجابی دانشجوی رشته روانشناسی از جوانان علاقه مند و فعال در حوزه ادبیات داستانی است. داستان می نویسد و داستان می خواند. زندگی تعدادی از داستان نویسان در رسانه ها را گزارش کرده  و گفت و گوهایی با هنرمندان و اهالی فرهنگ منتشر کرده است.  فعالیت های داستان نویسی و کارهای او به همراه تحلیلش از فضای داستان نویسی و داستان نویسان موضوع گفت و گویی با این نویسنده جوان شد که در پی می آید. 

*هویت شما در فضای هنری بیشتر به حوزه ادبیات برمی گردد. علاقه مندیم گزارشی از کارها و فعالیت های شما در ادبیات داشته باشیم؟

- داستان نویسی را از تابستان 89 شروع کردم و حالا یک مجوعه داستان آماده چاپ دارم.تابستان سال قبل این مجموعه را با عنوان «انارهای ترک خورده» برای اولین دوره جایزه ادبی کرمانشاه «نقد حال» فرستادم و در بخش داخلی جشنواره به مرحله نهایی داوری، سه نامزد نهایی دریافت جایزه، رسید. در کنار داستان نویسی  مدتی در حوزه فرهنگ و هنر کار رسانه ای می کردم و مصاحبه های زیادی با اشخاص مطرح هنر و ادبیات کُردی انجام دادم.در حال حاضر هم روی یک داستان بلند کار می کنم و تصمیم گرفته ام تابستان آینده تمامش کتم.


ادامه مطلب ...
نویسنده: فیض اله پیری - ۱۳٩٤/٤/۱۱

گفتگو با بختیار پنجه ای دستیار کارگردان نمایش "بی تو بهتر"

فیض اله پیری: نمایش "بی تو بهتر" به کارگردانی قطب الدین صادقی تلاشی دیگر از این هنرمند سنندجی برای بازتاب رنجهایی شیمیایی کردها ست . هنرمندان و بازیگران این اثر نمایشی در مهاباد در حال تمرین هستند و قرار است بخشهایی از آن در آیین ویژه سالگرد بمباران شیمیایی سردشت و بعد از اتمام تمرین ها در دیگر مناطق کردنشین و تهران اجرای عمومی شود. بختیار پنجه ای هنرمند مهابادی و دستیار کارگردان نمایش بی تو بهتر در گفتگویی با سیروان از این نمایش می گوید.

*آقای پنجه ای سرآغاز بفرمایید که نمایش "بی تو بهتر" چگونه تولد یافت و همکاری شما با دکتر قطب الدین صادقی در این کار چگونه رقم خورد؟

- هنوز آخرین مراحل نگارش متن "بی تو بهتر" به پایان نرسیده بود که در دیدار هنرمندان تئاتر با آقای دکتر قطب الدین صادقی در جشنواره ی یازدهم تئاتر کوردی، نخستین جرقه های حضور ایشان در مهاباد زده شد. تلاش و پی گیری دوستان، هنرمندان و پیشکسوتان با هماهنگی انجمن هنرهای نمایشی مهاباد – هرچند کمی دیرتر از زمان برنامه ریزی شده-  به ثمر نشست. قسمتی از موانع و محدودیت های اداری و مالی قابل پیش بینی برداشته شد –هر چند بخش اعظم آن همچنان باقیست- و مقدمات حضور ایشان تا حدودی فراهم شد. پس از بررسی ها و طی مرحله انتخاب بازیگران در مهاباد و سردشت،تمرین نمایش آغاز شد. هم زمان کلاس های آموزش بازیگری نیز تحت نظر ایشان در جریان است و ما اکنون در هفته سوم تمرین نمایش "بی تو بهتر" هستیم و گروه اجرای خود را برای حضور در مراسم یادبود بمباران شیمیایی سردشت و همچنین ادامه ی کار بعد از آن آماده می نماید.

* داستان این نمایش چیست و چه نسبتی با تراژدی سردشت دارد؟

- هفت سال پس از بمباران شیمیایی سردشت، "هیرش" مصدوم شیمیایی این فاجعه در یک شرکت خدماتی در تهران کابوس می بیند و با مرگ دست و پنجه نرم می کند. دوستان او، کارگران این شرکت که همه از قربانیان جنگ و حمله شیمیایی اند با پیمان کار و سرکارگر در جدالی بر سر فهم و تجربه ی فاجعه و عدم درک و بی توجهی به آن فاجعه اند و... .

* در باره سبک کار توضیح بفرمایید و اینکه درون مایه متن چه سبکی را نمایندگی می کند؟

من فکر می کنم پیشنهاد نمودن یا در نظر گرفتن تنها و تنها یک سبک مشخص بر اساس درونمایه ی یک اثر هنری در جهان امروز رویکردی ناقص و ابتر است و به گونه ای تحمیل بیشتر شبیه است تا تحلیل. از سوی دیگر با وجود اذعان به نقش کلیدی درون مایه، نقش عوامل ساختاری و فرم را در سبک شناسی اثر تاثیرگذارتر می دانم. نمایشنانه "بی تو بهتر" در ادامه و امتداد یکی از دو دغدغه ی اصلی محتوایی آثار نوشتاری و اجرایی دکتر قطب الدین صادقی –اسطوره و تئاتر سیاسی- و در بستر تاریخ معاصر کردستان، بازهم به مساله ی ژنوساید یا نسل کشی می پردازد و این بار فاجعه ی بمباران شیمیایی سردشت را در مرکز توجه خود قرار داده و در کنار آن دیگر مناطق کردنشین ایران که مورد حمله ی شیمیایی قرار گرفته بودند را نیز مد نظر قرار داده است. پیشتر از این دکتر صادقی در "زنان صبرا، مردان شتیلا" به موضوع نسل کشی فلسطینیان، در نمایش های "دوران بی گناهی" و "سرود صد هزار افلییای عاشق" به انفال و بمباران شیمیایی حلبچه، در "اگر نرفته بودی" به وقایع نادیده و ناشنیده ی جنگ هشت ساله ی عراق علیه ایران و در "عزیز شنگالی" به جنایت های دهشتناک تروریست های داعش در مناطق کردنشین عراق و سوریه پرداخته بودند. هرچند ردپای این رویکرد محتوایی را در بیشتر دیگر آثار ایشان نیز می توان دید. این انتخاب آگاهانه ی ایشان زمانی ارزش و اعتباری فراتر می یابد که به دو واقعیت دردناک توجه بیشتری کنیم. نخست آن که سردشت نخستین شهر دنیاست که مورد هجوم وحشیانه ی شیمیایی قرار گرفته است و پس از آن، واقعیت دردناک دیگر، این نکته است که تا کنون این فاجعه به شکلی کلان و فاخر نه توسط خودمان و نه به دست دیگران روایت نشده است و ریشه های تکرار فجایع بعدی به خصوص حلبچه را باید در دل این بی توجهی ها جستجو کرد. عدم توجهی که حتا از جانب مسئولان نیز نسبت به قربانیان این فاجعه روا داشته شد  مورد توجه نمایش است و این بی توجهی  و تبعات ناشی از آن خط غالب روایی نمایشنامه ی "بی تو بهتر" را هدایت می کند که رنگی واقع گرایانه دارد، و حضور کابوس هایی که ما را مستقیما به دل فاجعه وصل می کند در نقطه مقابل آن کاربردی فراواقع گرایانه می یابد. همه این ها بر بستر فاجعه و تراژدی جا خوش کرده اند.

* برای ساخت این نمایش چه عوامل و هنرمندانی با شما همکاری دارند؟

- از همان ابتدا چنان قرار گذاشته شد که دکتر صادقی در تمامی موارد و تخصص ها از عوامل اجرایی و هنرمندان بومی منطقه استفاده کنند. حتی ایشان با علاقه مندی تمام سعی کردند که این اثر را همراه با هنرمندان سردشتی به صحنه آورند که پاره ای مشکلات و کمبود توان بالقوه ی این شهرستان چه در ساحت سخت افزار چه در زمینه ی نرم افزار مانعی جدی بر سر این خواست قلبی ایشان بود. جالب  ان که پس از دیدار با دوستان هنرمند تئاتر سردشت چه در مهاباد و چه در سردشت و در جهت رفع قسمتی از این موانع، جناب دکتر صادقی تصمیم گرفتند یک دوره ی آموزشی یک ماهه را در این شهرستان برگزار نمایند، که این خود می تواند آغازگر دوره ای درخشان برای تئاتر سردشت باشد. پس از بررسی های لازم و اخذ این تصمیم بود که عوامل و هنرمندان مهابادی در اجرای این اثر مشارکت نموده و از مرحله ی ترجمه ی متن گرفته تا بازی ها و طراحی ها و کلیه عوامل پشت صحنه، تمامی مسئولیت ها بر عهده دوستان گرانقدر هنرمند بومی - با ترکیبی از پیشکسوتان این عرصه و جوانان نوپا- گذاشته شد. به علت تعدد بازیگران و عوامل اجرایی متاسفانه جای آن نیست که اسامی تک تک آنان در اینجا آورده شود، قدردان لطف و همدلی تمامی این عزیزان هستم.

* اجرای عمومی نمایش و بازتاب عمومی آن در میان مردم نیز مسئله مهمی است؟ آیا در دیگر مناطق کردنشین هم اجرای عمومی می شود؟ چه برنامه مشخصی در این زمینه دارید؟

در مرحله نخست بخشی از نمایش در روز هفتم تیرماه مصادف با سالگرد بمباران شیمیایی سردشت و در چارچوب مراسم یادبود این فاجعه که امسال به شکل بین المللی در سردشت برگزار می شود، اجرا خواهد شد. پس از آن نمایش "بی تو بهتر" در شهرهای سردشت، مهاباد، بوکان، تهران وهمچین در چارچوب جشنواره ی تئاتر کوردی در سقز نیز به صحنه خواهد رفت. خواست جناب دکتر صادقی و تمامی اعضا گروه آن است که این نمایش در تمامی شهرهای کردستان اجرای عمومی شود و برای رسیدن به این خواست پیش بینی و رایزنی هایی نیز صورت گرفته است. امیدوارم همکاری های مسئولان، نهادها و تمامی هنرمندان گرانقدر باعث تسهیل در رسیدن به این هدف گردد. فکر می کنم اکنون فرصت مغتنمی است که از عزیزان که یاریگر گروه اجرایی بودند سپاسگزاری شود، به خصوص از شورای شهر مهاباد که بخشی از هزینه ها را بر عهده گرفته است و ناگفته پیداست که همچنان یاری بیشتر این عزیزان را چشم انتظاریم و همچنین هماهنگی و لطف فرمانداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد نیز پشتوانه ی گروه اجرایی بود و باز هم بی شک کمک های بیشتر از سوی این گرانقدران، انتظار ماست . مطابق عهد نانوشته ی فرا راه هر حرکت هنری در دیار ما، گلایه هایی هم هست که وقتی این گلایه ها رو به سوی دوستان مسئول سردشتی داشته باشد که اثر، نمایش آنان است و درباره ی ایشان، دردی فراتر از کم لطفی ها و نامهربانی های دیگران در جان ما می نشاند و مسلما تاسفی اسفناک تر. 

نویسنده: فیض اله پیری - ۱۳٩٤/٤/۱۱

گفت و گوی سیروان با محمدرضا دارابی خواننده کرد


فیض اله پیری: استاد محمد رضا دارابی برای نسل میانی نوستالژی خاص دارد و آلبوم‌های گلاره و شورشیرین را در ذهن تداعی می‌کند. او البته سرمه خیال و مهجوری  و رقص پروانه را نیز به موسیقی کردی و ایرانی هدیه کرد. همکاری با رادیو تلویزیون کرمانشاه در سال 1350 و ارکستر فرهنگ وهنر این استان در سال 1352 از جمله در کنار استاد شهرام ناظری و اجراهای متعدد در ایران و خارج از کشور و دریافت الواح دیپلم و تقدیراز آلمان و ایتالیا برخی از پیشینه هنری استاد دارابی به شمار می‌رود. اواخر اسفند ماه سال گذشته  کردهای مقیم مرکز از این هنر مند تقدیر کرد و بعد از آن نیز با اجراهای متعدد درکنار بزرگان موسیقی نامش رسانه‌ای شد. اینک بعد از سالها به دنبال آن است تا بعد از ما مبارک رمضان در زادگاهش- کرمانشاه- کنسرت موسیقی برگزار  کند. سیروان روزگار و احوال هنری این هنرمند را به گفت وگو گذاشته است. دارابی در تهران ساکن است و شغل آزاد دارد...


ادامه مطلب ...
نویسنده: فیض اله پیری - ۱۳٩٤/٤/۱۱

 

فیض اله پیری: سینما اندک اندک در زندگی هنرمندان و مردم کردستان تاثیرگذار شده و بی تعارف برای خود استاندارد و جایگاه تعریف می‌کند و زمان و زندگی بسیاری از ساکنان این سرزمین اعم از هنرمند و غیر هنرمند را به خود اختصاص داده و مسئولین را به داشتن نگاه جدی تر به خود ترغیب کرده است. توفیق امانی سینماگر جوان مریوانی هم در دسته همین افراد قرار می‌گرد که سینما در زندگی او و او بر سینما در کردستان تاثیر متقابل گذاشته اند. تا کنون هفت فیلم کوتاه با نامهای گولی پاراو، نوای شوم یک قاب، بستر داغ یک رویا، اینجا جاده‌ها پایان ندارد، هیما، هویت و آپارتمان مورچه‌ها ساخته و در بیش از سی فیلم کوتاه و بلند به عنوان تدوینگر فعالیت داشته است. او همچنین افتخارات بزرگی را در سطح ملی و جهانی برای سینمای کردستان کسب کرده و مصمم تر از گذشته به دنبال افق‌های جدید و کشف نشده در این هنر است. گفتگوی با این جوان سینما گر را از نظر خوانندگان می‌گذرد.. 


ادامه مطلب ...
فیض اله پیری
ایمیل: feizollahpiri@gmail.com فیس بوک: facebook.com/feizollahpiri
نویسندگان وبلاگ:
مطالب اخیر:
دوستان من:
کدهای اضافی کاربر :