نگاهی به کاست« ئیواره» اثر جدید حسین صفامنش

                                    به دنبال تشخص وهویت در موسیقی 

                                                     حسین صفامنشفیض اله پیری                                                             »حسین صفامنش« از پدیده های موسیقی کردی در دهه 70 است که با کاست »خوه یشکه خاسه گه م« به او ج رسیدو شهره آفاق گشت. صدای دلنشین،انعطاف پذیر و جدی به همراه تسلط او بر سبک آوازی و مهارت در ادای کلمات باعث شد که او علی رغم تولدش در محیطی غیر رسمی در عرصه موسیقی،‌درمیان اهالی رسمی فرهنگ و هنر و (به ویژه موسیقی کردی) پایگاهی با هویت یابد به گونه ای که حتی تصویر او بارها در رسانه های محلی کرمانشاه به همراه مصاحبه هایی از وی منتشر شد.
صفامنش اینک با کاست »ئێواره« در عرصه موسیقی حضور دوباره و جدی تر از گذشته یافته است، جایی که باید در انتظار منتقدان بی رحم باشد. این هنرمند گرچه با احیای برخی قطعات کردی و نیز انتخاب اشعار زیبا و دلنشین از شاعران محلی چون»‌اسد چراغی« از همان ابتدا به دنبال تشخص و هویت در موسیقی کردی بود، اما در اثر جدید به شیوه ای حرفه ای تر و منسجم تراین هویت را کاویده ودر پی تکمیل آن رفته است؛ راهی که او باانتخاب مجدد اشعارش از همان جنس و همان شعرا با ترکیبات و محتوای جدید،‌استوارتر از پیش، خود را به اهالی موسیقی معرفی کرده است.
هر چند قطعه »خوه یشکه خاسه گه م« شعر دوم اسد چراغی، شاعر خوش قریحه سرپل زهابی، در »ئیواره« به استواری و محکمی اجرای اول صفامنش (در آثار غیر رسمی اش) نمی رسد، و به عبارتی در آثار غیر رسمی موفق تر از اثر رسمی جدید خود عرض اندام کرده، اما در واقع نمی توان توانایی او را به عنوان خواننده ای موفق در موسیقی کردی انکار کرد؛ خواننده ای که از متن فرهنگ کلهر برخاست، به موکریان (‌مهاباد) رفت و به زبان آن دیار آشنا و بعضا با اجرای برخی کنسرت ها و زندگی در آن دیار عملا در متن آن فرهنگ قرار گرفت. او اخیرا با اجرای یک قطعه موسیقی اورامی در اثر جدید خود نشان داد که می تواند پنجره ای جدید از هنر حنجره اش را در موسیقی این دیار به رخ بکشد.
هر چند اثر جدید صفامنش متاسفانه (‌در برخی قطعات)‌لعاب کاملا پاپ به خود گرفته
و این کار زیبایی ملودی های کردی را از آن گرفته، اما تبحر در اجرای آنها،‌این عیب را از اثر جدید او ستانده و نشان می دهد که این صدای هنرمند است که نوع و تشخص اثر هنری را تعیین می کند. صفامنش دراثر جدید نامی از خود نبرده و خود را به عنوان »میرا« معرفی کرده است. جالب است در »ئیواره« نام 25 نوازنده به چشم می خورد. از جمله چهره های سرشناسی چون»‌خاچیک بابائیان« و »ارسلان کامکار« با او همکاری می کنند.
در برخی قطعات ردپای برخی آثار کهن چون »له کچه خاله و له کچه مامه« اثر »صابر محمد« یا ملودی مشابه این آهنگ احساس می شود،‌اما هنرمند چنان این اثر را تغییر داده و به زیبایی اجرا کرده که اجازه نمی دهد مخاطب به آسانی آن را به ماسبق نسبت دهد.آثار ناهید محمدی، اسد چراغی، وفایی و چند اثر فولکلور اشعار »ئیواره« را تشکیل می دهند. این کاست جدید شامل 9 قطعه ی زیبای کردی به نامهای ئیواره، خه و، پێشواز، هاوار،‌نه وروز، چه وه ری، نجابه ت، گول بازی و ده ردی یار است.
به هر روی صفامنش هر چند در این اثر صدای خود را چون گذشته رها نکرده و یا در آثار قبلی به نسبت اثر رسمی خود، پر انرژی تر ظاهر شده، اما کار جدید و رسمی،‌او را در قالب و چارچوبی محدود قرار داده که گریز و رهایی از آن شاید به سختی ورودش نباشد.

این یادداشت در سیروان ۴۱۳ منتشر شده است

/ 88 نظر / 31 بازدید
نمایش نظرات قبلی
سایت دانلود نرم افزار

سلام. من از بازدید کننده های قدیمی وبلاگ شما هستم. با توجه به محتوای خوبی که دارید، خوشحال میشم اگر با هم تبادل لینک داشته باشیم. لطفا سایت من رو ببینید و اگر مایل بودید توی سایتم برام پیغام بگذارید تا تبادل لینک کنیم. قبلا هم پیغام گذاشتم براتون ولی جوابی ندادین :( راستی لینک کوتاه شده ست. اگر روش کلیک کنید سایت من باز میشه.

محمد شهسواري

درود برتمامی کردها ومیراث مادها افتخار ایرانیان در طول تاریخ وحال حاضر عرض ادب دارم به خدمت تمامی بزرگوارانی که در اینجا نظرات خودرا اعلام می فرمایند چه آنان که بعنوان طرفدار هنرمند استاد نورالدین بزله هستند وچه آنانی کی بعنوان منتقد ایشان هستندمن بعنوان طرفدار ایشان هستم و آمادگی خودرا نسبت به تبادل نظر با تمامی عزیزانی که علاقه مند هستند اعلام مینمایم صدای دلنشین واصیل این هنرمند دلها را به جاهای خارج از بعد مالی سوق میدهد یکی از شاهکار های ایشان کلیپ سلطان است ایشان فقط به ارتقای موسیقی کرد فکرمیکند وبس .مشهوریت وثروت اندوزی برایشان معنای ندارد این ادعای من ثابت شده است چون هر هنرمند دیگری به جای ایشان بااین استعدادهابود همکنون در بهترین نقطه دنیا بسر میبرد همانطور که برادرهای بزرگوار ایشان جناب استاد تیمور بزله واستاد فرهاد بزله که به اعتقاد بنده درصدی از استعداد ایشان را بیشتر دارا نیستند همکنون در اروپا بسر می برند وبارها پیشنهاد مهاجرت ایشان را مطرح نموده اند که با مخالفت استاد نورالدین مواجه شده اند ایشان معتقدند بایستی در بین مردم کرد بود تا بتوان به فرهنگ غنی کرد پی برد وعلت محبوبیت ایشان هم تواضع و

محمد شهسواري

درود برتمامی کردها ومیراث مادها افتخار ایرانیان در طول تاریخ وحال حاضر عرض ادب دارم به خدمت تمامی بزرگوارانی که در اینجا نظرات خودرا اعلام می فرمایند چه آنان که بعنوان طرفدار هنرمند استاد نورالدین بزله هستند وچه آنانی کی بعنوان منتقد ایشان هستندمن بعنوان طرفدار ایشان هستم و آمادگی خودرا نسبت به تبادل نظر با تمامی عزیزانی که علاقه مند هستند اعلام مینمایم صدای دلنشین واصیل این هنرمند دلها را به جاهای خارج از بعد مالی سوق میدهد یکی از شاهکار های ایشان کلیپ سلطان است ایشان فقط به ارتقای موسیقی کرد فکرمیکند وبس .مشهوریت وثروت اندوزی برایشان معنای ندارد این ادعای من ثابت شده است چون هر هنرمند دیگری به جای ایشان بااین استعدادهابود همکنون در بهترین نقطه دنیا بسر میبرد همانطور که برادرهای بزرگوار ایشان جناب استاد تیمور بزله واستاد فرهاد بزله که به اعتقاد بنده درصدی از استعداد ایشان را بیشتر دارا نیستند همکنون در اروپا بسر می برند وبارها پیشنهاد مهاجرت ایشان را مطرح نموده اند که با مخالفت استاد نورالدین مواجه شده اند ایشان معتقدند بایستی در بین مردم کرد بود تا بتوان به فرهنگ غنی کرد پی برد وعلت محبوبیت ایشان هم تواضع و

محمد شهسواري

که به اعتقاد بنده درصدی از استعداد ایشان را بیشتر دارا نیستند همکنون در اروپا بسر می برند وبارها پیشنهاد مهاجرت ایشان را مطرح نموده اند که با مخالفت استاد نورالدین مواجه شده اند ایشان معتقدند بایستی در بین مردم کرد بود تا بتوان به فرهنگ غنی کرد پی برد وعلت محبوبیت ایشان هم تواضع وفروتنی ایشان در برابر مردم است امیدوار م اهالی کردستان وکرمانشاه وبخصوص مردم یارستان به هر نحو ممکن از ایشان حمایت کنند در پایان از طرف دارن ایشان تقاضا دارم با مشخصات کامل نظرات خود را مکتوب فرمائید وانگونه که شخصیت ومنش هنرمندان است مطالب را در چارچوب ادب بیان بفرمائید واز منتقدان هم خواهشمندم نظرات خود را بصورت شفاف و صریح بیان فرموده واز فرافکنی بپرهیزند mohamadshahsavar60@yahoo.com

محمد شهسواري

درود برتمامی کردها ومیراث مادها افتخار ایرانیان در طول تاریخ وحال حاضر عرض ادب دارم به خدمت تمامی بزرگوارانی که در اینجا نظرات خودرا اعلام می فرمایند چه آنان که بعنوان طرفدار هنرمند استاد نورالدین بزله هستند وچه آنانی کی بعنوان منتقد ایشان هستندمن بعنوان طرفدار ایشان هستم و آمادگی خودرا نسبت به تبادل نظر با تمامی عزیزانی که علاقه مند هستند اعلام مینمایم صدای دلنشین واصیل این هنرمند دلها را به جاهای خارج از بعد مالی سوق میدهد یکی از شاهکار های ایشان کلیپ سلطان است ایشان فقط به ارتقای موسیقی کرد فکرمیکند وبس .مشهوریت وثروت اندوزی برایشان معنای ندارد این ادعای من ثابت شده است چون هر هنرمند دیگری به جای ایشان بااین استعدادهابود همکنون در بهترین نقطه دنیا بسر میبرد همانطور که برادرهای بزرگوار ایشان جناب استاد تیمور بزله واستاد فرهاد بزله

کامران

تو را به خدا فكري به حال بچهاي اينده اين شهر بكنبد با اين كارها كه اين هنرمندان تازه كار شهر كرمانشاه دارن انجام ميدهند همه را خراب ميكنند تو را به خدا فكري بكنيد اقايان نورالدين و حسين دل مردم كرمانشاه را شاد كنيد با چند سي دي در كنار هم جاي براي كساني كه اين كارها را انجام ميدهند نميمونه پس حركتي انجام بدهيد باي

کامران

كه شخصي ميره مشروب مي خره و ميخوره بعد شيشه اون را محكم به ديوار ميكوبه ببينيد دوستان عزيز ما در كشوري داريم زندگي ميكنيم كه قانونش با مشروب خواري مشكل داره كاري به مذهب و اعتقادات نداريم ولي بايد به قوانين كشور هم احترام گذاشت اين كارها چيه كه انجام ميدهند؟يا مثلا ميان اهنگهاي ميخوانند كه بچهاي كجا عاشق دخترهاي كجا هستند خدايي اين اهنگها در حد موسيقي كرمانشاه نيست .

کامران

اونهاي كه دارن با فرهنگ غني كرد بازي ميكنند ديگه جاي براشون نميمونه كه بخواهند اين كارها را انجام بدهند كار متفاوت چي ميتونه باشه ؟ همينكه در كنار همديگر باشند يعني كار متفاوت انجام شده براي مردم هم خيلي جلبه از مديريت محترم اين وب سايت خواهش ميكنم اگر ممكنه كاري بكنند كه اين هنرمندان و امثال اينها در كنار همديگر قرار بگيرند تا فرهنگمان به باد نرود با اين كليپها باور كنيد من چندي پيش كليپي مشاهده كردم

کامران

خيلي خوب ميشه اگر هنرمندان خوب شهر كرمانشاه در كنار همديگر قرار بگيرند هر كسي كار خودشو انجام بده الان موسيقي كرمانشاه روبه خرابي ميره روز به روز به نظر شما دليل چي ميتونه باشه؟دليل همين اقايان خودخواه مثال نورالدين بذله و حسين صفامنشهاست چراچون هيچگاه كارهاي را در كنار همديگر انجام نميدن تا خدمتي كرده باشندفقط به فكر پر كردن جيبهاشون هستند كار ديگري انجام نميدهندالان كليپهاي داره در كرمانشاه پخش ميشه كه داخل كليپها فرهنگ غلط چاقو كشي و حتي قمه كشي و مشروب خواري و مستي داره براي نسل اينده جا مي ندازند دليلش اينه اگر امثال اين اقايان در كنار همديگر باشند كار متفاوت انجام بدهند .

کامران

خطاب به مدیریت محترم اقای پیری !!!! اول سلام عرض میکنم خدمت شما دوم شما که داری سالها سنگ اقا حسین را به سینه میزنی خواهشا از ایشان بخواه که کار متفاوتی انجام بدهند ایشان داره مثل اونهای میششه که دارن فرهنگ کرد را نابود میکنند جدیدا امده اند شعرهای اونها را میخونه خیلی جالبه شما را به خدا کاری بکنید اقای حسین شما از نطر اخلاقی شخصیت جالبی ندارید با این کار شخصیت خوبی پیدا میکنید در کنار هم دیگر باشیدوقت بسیار خوبیه برای خدمت حتی برای شما هم بدنیست توی این موقعیتی که قرار گرفتید حقیقت را قبول کنید بای بای